Regenerace DPF filtru
Jelikož DPF filtry slouží k zachycování pevných částeček výfukových plynů, je jasné, že časem se zanesou a je třeba je vyčistit. Kdy je dobré regeneraci filtru řešit a jak vůbec probíhá?
Zhruba 150 000 až 200 000 kilometrů – taková je v průměru životnost DPF filtrů, bez kterých se po zavedení emisní normy Euro 5 neobejde žádné dieselové vozidlo. Závisí samozřejmě i na způsobu jízdy a od faktu, zda je auto využíváno více v městském nebo mimo-městském provozu (ten životnost zvyšuje). Tak či onak, zanesený filtr ztrácí svou funkci a „ohrožuje“ i fungování motoru jako takového (může ho poškodit, postupem času i zničit).
Co je a jak probíhá regenerace filtru?
O regeneraci filtru se stará řídící jednotka automaticky. Proces se sestává z vypalování filtru, kdy dočasně dochází ke zvýšení teploty výfukových plynů (více než 500 ° C). Tento proces řídící jednotka zabezpečí omezením vzduchu ve válcích, úpravou vstřikování či regulací tlaku turbodmychadla.
Tento regenerační proces je vhodné podpořit plynulou rychlejší jízdou ve středních otáčkách (tedy ideální na dálnici, mimo město). Protože ne vždy se ze strany řidiče vozidla dá tomuto požadavku vyhovět, regenerace neproběhne v plném rozsahu a není účinná. Pro DPF filtr to rozhodně není ideální situace – časem se zanese, což v lepším případě poznáte na sníženém výkonu motoru, v tom horším ho může zanedbaná regenerace filtru i zničit.
Alternativní formy čištění
Regenerační proces se dá nahradit jinými způsoby čištění filtru. O jejich vhodnosti však panují důvodné pochybnosti. Jednou z metod je čištění horkým vzduchem, při kterém je ale potřeba filtr rozřezat a po vypálení znovu svařit, což rozhodně není ideální, zejména při opakovaných čištěních.
Čistit se dá i ultrazvukem, při ponoření filtru do nádrže s kapalinou a vytváření implodujících bublin. I při něm ale může dojít k poškození filtru, navíc se významná účinnost tohoto typu čištění v praxi neprokázala.
Nejméně invazní metodou je čištění pomocí aditiv přidávaných do palivové nádrže. Ty sice ničí pevné částice v palivu, ale nové (karcinogenní) vytvářejí a zanášejí jimi filtr.
Která metoda je opravdu účinná?
Ideální čistící proces by měl být šetrný vůči struktuře a celistvosti filtru a zároveň by měl spolehlivě garantovat efektivní vyčištění. Obě podmínky splňuje metoda, kdy se filtr napojí na uzavřený okruh speciálního čistícího zařízení a odstraní zbytky oleje či pevných sazí (PM). Profi přístroj s certifikátem vyčistí filtry, katalyzátory i chladiče osobních i nákladních aut, stejně tak autobusů nebo traktorů.
Kouzlo řešení tkví v použití kapaliny obohacené o organické absorbenty emulzí uhlovodíků, díky čemuž pracuje s 98% účinností
Výhodou je fakt, že zařízení dokáže provést kontrolní test před i po procesu čištění a ověřit tak jeho účinnost.