Jak je známo, dieselové motory produkují jisté množství nespálených pevných látek, jejichž základem jsou částice uhlíku velké několik setin mikrometru. Klasický katalyzátor je však nezachytí, k tomuto účelu slouží v každém autě s dieselovým pohonem tzv. filtr pevných částic. Jeho účinnost při zachycování nespálených částí je v ideálním případě až 99%!
Zmíněný mechanický filtrační systém pracuje s filtrem-vložkou složenou z keramických nebo kovových vláken. I ta však má svou kapacitu a po čase se zanese, respektive naplní. Na základě vyhodnocení situace řídící jednotkou dojde k aktivní regeneraci, jejíž spuštění probíhá automaticky.
Co je aktivní regenerace, jak a kdy probíhá
Aktivní regenerace DPF filtru v zásadě znamená vypalování sazí ve filtračním systému pomocí výfukových plynů. Jejich teplota se při tomto procesu díky řízeným změnám v chodu motoru zvýší na více než 600 °C. K regeneraci dochází po ujetí cca 400 – 1000 km a k jejímu chodu jsou nutné specifické podmínky – alespoň 15-ti minutová plynulá jízda při středních otáčkách motoru (od 2000 do 3000), ideálně se zařazeným vyšším převodovým stupněm. Ty ale není vždy možné dodržet. V případě, že řidič opakovaně ignoruje výstražné znamení o nutnosti provést aktivní regeneraci, může dojít k ucpání filtru a omezení výkonu motoru, v horším případě k jeho zničení.
Co je dobré vědět o aktivní regeneraci
Je tedy zřejmé, že DPF filtr regeneraci potřebuje, na druhé straně je proces jistou zátěží pro řidiče i životní prostředí. Hořením sazí dochází ke zvyšování emisí a spotřeby paliva a faktem také je, že se jím nezničí všechny mikro částice (zejména ne kovové částice z mechanických otěrů motoru, minerální částice z oleje a paliva) – a ty filtr opět zanesou.
V spalovacím prostoru se při aktivní regeneraci objevuje větší množství nafty, než je běžné. Ta se ale veškerá nespálí a nasycuje motorový olej, který tak ztrácí své vlastnosti.
Alternativa k aktivní regeneraci
V případě, že aktivní regenerace byla opakovaně zanedbávána, je lepší s autem zajet do servisu a nechat filtrační systém řádně vyčistit. Určitě se nedoporučuje vypalování filtru v domácích podmínkách – je to nebezpečné a neodbornou manipulací by mohlo dojít k jeho poškození a ztrátě funkčnosti.
Doporučenou je čistící metoda, při které se filtr nemusí demontovat, ale stačí ho akorát napojit na speciální uzavřený okruh přístroje s certifikátem. Takové čištění vykazuje 98% úspěšnost (odstraní zbytky oleje, paliv i pevných částí) a představuje nulové riziko pro celistvost a strukturu DPF filtru.