Filtr pevných částic – co to je, jak pracuje a máte ho ve Vašem autě?

Filtr pevných částic je známý také pod názvem DPF filtr (Diesel Particulate Filter). Jedná se o zařízení filtrující pevné částice výfukových plynů vznětových, respektive dieselových motorů. Filtr pracuje s více než 80% efektivitou, za jistých podmínek se ale jeho účinnost blíží až k hranici 100%.

Zavádění těchto filtrů ovlivnily zpřísňující se podmínky emisních norem Euro. Emisní norma Euro je závazná norma Evropské unie, která stanoví limity škodlivin v exhalátech motorových vozidel (benzínových i dieselových). Sledují se hodnoty oxidu uhelnatého, siřičitého, uhličitého, olova, sazí, oxidu dusíku a nespálených uhlovodíků. Plošně se filtry do naftových motorů začaly montovat od roku 2006, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4, některé automobilky s tím však začaly už v roce 2000, kdy byla v platnost uvedena Euro 3.

Aktuálně, od roku 2014, platí Euro VI, která snížila hodnoty oxidu dusíku z 0,18 na 0,08 g/km a nespálených uhlovodíků + oxidů dusíku z 0,23 na 0,17 g/km.

Otevřený či uzavřený?

Filtrační systém může být ve dvojím provedení: buď otevřený nebo uzavřený. Otevřený systém byl dodatečně montován zejména do užitkových vozidel, které potřebovaly splnit limity Euro 4. Uzavřený systém je standardní součástí všech dieselů s emisní normou Euro 5. Provedení filtrů může být odlišné, funkce je ale společná pro všechny. V podstatě také platí to, že uzavřený filtrační systém je mnohem účinnější (téměř 100%) než otevřený (účinnost do 50%).

Co dělat, když se filtr zanese

DPF filtr je v zásadě dutinové keramické těleso s množstvím kanálků. V těchto dutinách se zachycují pevné částice a dále proniká už jen výfukový plyn. Po čase se ale kanálky zanesou a tehdy je zapotřebí tzv. regenerace, vypálení filtru. To probíhá tak, že řídící jednotka zvýší teplotu výfukových plynů minimálně na 500 °C (upraví zákon vstřiku, omezí objem vzduchu ve válcích, uvede do činnosti okna, ventilátory). Vyžaduje se ale také dlouhodobější plynulá jízda ve středních otáčkách.

Proč je důležité dodržovat regenerační proces?

Regenerační proces je třeba dodržovat v celém rozsahu. Pokud by se opakovaně přerušil, vedlo by to k trvalému vytvoření usazenin v kanálcích a ke znatelné ztrátě výkonu vozidla. Zanesení DPF filtru snižuje jeho regenerační schopnost, což v pozdějším stádiu může znamenat poškození a dokonce zničení motoru jako takového.

24h Hotline

0905 870 803

Otváracie hodiny

PO-PIA:  08:00 – 17:00
VÍKEND: ZATVORENÉ
URGENT: 24HOD/7DNÍ