Jak vyčistit DPF filtr

 

Pokud je zanesený, jeho účinnost se dramaticky snižuje – toto platí pro jakýkoliv filtrační systém a filtr pevných částic není výjimkou. Čeho je třeba se při jeho čištění vyvarovat a jak postupovat, aby byl celý proces čištění co nejefektivnější?

DPF filtr slouží k zachycování pevných částic z výfukových plynů dieselových agregátů. Částice se zachytávají v dutinách a kanálcích filtru, přičemž dále už proudí „očištěný“ výfukový plyn. Čas od času se ale filtr zanese a tehdy je velmi důležité přistoupit k jeho vyčištění. Proč? Zanesený filtr (a s ním i celý motor) nejen že nepracuje správně, ale může způsobit poškození a v pozdějším stádiu dokonce zničení samotného agregátu.

Životnost filtrů a co s nimi, když se ucpou

Životnost filtrů je různá, ale většinou vyšší než 100 000 najetých kilometrů. Pokud vozidlo jezdí převážně mimo města a po dálnicích, může se životnost zvýšit až dvojnásobně. Naopak, nezřídka jsou případy ucpaného filtru již po 50 000 km.

Řešení situace legální cestou je dvojí: buď koupit nový filtr nebo ten ucpaný nechat vyčistit. Cena nových filtrů se pohybuje v poměrně velkém rozptylu, od 400-500 € až po více než 2 000 € u aut s vyšším objemem. Čištění filtrů zajišťují specializované firmy a vyjde vás nepoměrně levněji, zhruba na 200 €. Tato investice se určitě vyplatí, pokud firma pracuje s certifikovaným čističem na bázi kapaliny.

Regenerace filtru

Filtry pevných částic mají samoregenerační schopnost, kterou se dokážou čistit. Regenerace probíhá vypalováním filtru, které zajišťuje řídící jednotka pomocí omezení vzduchu ve válcích, zapojení ventilátorů do činnosti či úpravou zákona vstřiku. Těmito zásahy se dosáhne zvýšení teploty výfukových plynů nad hranici 500 °C, což je už teplota, při které dochází k vyhoření zachycených sazí.

Proces regenerace by ale měl podpořit i samotný řidič, a to plynulou jízdou ve vyšších konstantních rychlostech, ve středních otáčkách mimo města. Pokud regenerace neprobíhá pravidelně a v plném rozsahu, může dojít k úplnému zanesení filtru a tehdy je už regenerace neúčinná. Takové zanesení se projeví snížením výkonu motoru, v krajním případě může dojít i k jeho zničení.

Alternativní a nepříliš účinné metody čištění

V případě, že je již neúčinná, je možné využít několik dalších způsob čištění:

  • Čištění horkým vzduchem: probíhá tak, že DPF filtr se rozřízne a usazeniny se vypálí při teplotě cca 600-700 °C. V důsledku řezání a svařování ale může dojít k poruše celistvosti filtru a hrozí také riziko termického šoku, který může poškodit stěny filtru.
  • Čištění aditivy: aditiva se nalijí spolu s palivem do nádrže. Pomáhají odstranit částice při hoření uvnitř motoru. Filtr se však ucpává částicemi ze samotných aditiv, takže toto čištění není velmi efektivní. Navíc aditiva jsou většinou karcinogenní.
  • Čištění ultrazvukem: u tohoto typu čištění se filtr ponoří do ultrazvukové nádrže. Tvoří se v ní mikrobubliny s vysokou teplotou a tlak zde dosahuje až 500 atm. Oddělování pevných částic od filtru se dosahuje implozí buněk. Výhodou je, že toto čištění probíhá opravdu hloubkově, ale u velkorozměrových a velmi znečištěných filtrů je málo účinné. Při implozi buněk také hrozí poškození filtru.
  • Čištění suchým ledem: suchý led, respektive pelety pevné formy oxidu uhličitého, má teplotu -79 °C. Rychlostí až 500m/s se tyto pelety „vystřelují“ na znečištěný povrch, přičemž při nárazu se mění na oxid uhličitý, několiksetkrát zvětší svůj objem, explodují a při explozi odstraňují zamrzlé nečistoty z povrchu.

 

Jaká je nejúčinnější metoda?

Za nejefektivnější metodu se považuje napojení filtru pevných částic na speciální zařízení pracující v uzavřeném okruhu s následným nastavením parametrů čištění filtru. Zcela se při něm odstraní zbytky PM10, oleje a cériová rezidua, přičemž není nutná jakákoliv demontáž filtru, jeho snímačů nebo čidel. Efektivně se takto vyčistí filtry a katalyzátory jakýchkoliv velikostí a typů (pro traktory, osobní auta, nákladní auta, autobusy, …). Celý systém pracuje na bázi kapaliny, která je obohacena o organické absorbenty emulzí uhlovodíků – její účinnost dosahuje až 98%. Toto jedinečné řešení, které na trhu nemá obdoby, je navíc velmi šetrné vůči struktuře filtru, protože nevyžaduje žádné zásahy, které by jeho celistvost narušily.

Stroj je navíc schopen provést test protitlakem před i po čištění, dokáže tedy okamžitě prověřit kvalitu čistícího procesu.

CategoryBLog
Napísať komentár:

*

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

© 2015 DeeDESIGN | MADE WITH LOVE! Všeobecné podmienky

logo-footer

BUĎME STÁLE V KONTAKTE: